Du er her:

Progresjonsplan for fagområdene.

Progresjonsplan for de 7 fagområdene i rammeplanen.

KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST

Mål :

  •  Et godt språklig miljø
  • • Kompetente personale
  • • Sikre alle barn gode rammer for språklig utvikling
  • • Stimulere til språklig bevissthet

Progresjon - kommunikasjon, språk og tekst       

1-2 år Hva:

  • Kommunikasjon gjennom blikk, mimikk, enkle ord og setninger.
  • Snakke om det som er nært og synlig.
  • Setter ord på hendelser, følelser og gjenstander.
  • Viktige stikkord er: oppmerksomhet, respons og repetisjon.
  • Gjenta ord riktig, bekrefte og benevne.
  •  

Hvordan:

  • Mye en til en kontakt
  • Bruke bilder med navn i garderoben.
  • Lese billedebøker/pekebøker
  • Dele barna inn i smågrupper
  • Lek med lyder
  • Sanger og bevegelse, rim og regler
  • Gi barna tid til å utrykke seg
  • Være til stede der barna er, på gulvet
  • Bruke konkreter, bevegelse og bilder som støtte til enkle sanger og fortellinger.

2-3 år

Hva:

  • Videreutvikle begrepsforståelsen og symbolforståelsen.
  • Bruke korte ord og setninger
  • Sette ord på ønsker
  • Lyttetrening
  • Skille mellom ulike lyder og mimikk
  • Se sammenheng mellom ord og bilde
  • Sette ord på følelser (Den voksne)

 

Hvordan:

  • Smågrupper
  • Bruke bildekort, puslespill og bøker som er tilpasset alderen.
  • Gjenkjennelsesleker (eks. Kims lek)
  • Legge til rette for samtaler mellom voksen barn og barn - barn.
  • Fortelle eventyr både med og uten med konkreter
  • Oppfordre til rollelek
  • Bruke rim, regler og sanger
  • Billedbøker med enkel tekst
  • Oppfordre til tegning og lekeskriving.

3-4 år

Hva:

  • Fokus på rytmen i språket, bruke rim, regler og sang.
  • Utvikle samtalene til å strekke seg over tid. 
  • Utvikle fortellerglede
  • Utvikle samspill med jevnaldrende
  • Sette ord på følelser
  • Bevisstgjøring på bruk av språket i konfliktsituasjoner.
  • Bruke spill som stimulerer språket
  • Bruke muntlige fortellinger for å øve på lyttetrening

Hvordan:

  • Gir rom for undring og filosofi.
  • Samtaler om felles opplevelse hver dag
  • Oppmunter barna til å fortelle
  • Vi snakker om og setter ord på følelser.
  • Lese bøker som gir inspirasjon og nytenking
  • Gi barna mulighet til å bli kjent med enkeltord som symbol (ordbilder)
  • Høytlesning og lytte til lydbøker
  • Fortelle eventyr med konkreter.
  • Vi samtaler om det vi gjør, hva har vi gjort, hvem vi har lekt med.  Fokus på begreper som beskriver tid, sted og rom.

 

4-5 år 

Hva:

  • Utvikle variasjoner innefor språket
  • Utvikle det abstrakte begrepsapparatet
  • Preposisjoner, bøyninger verb osv
  • Større kjennskap med språklyder.
  • Øke kjennskapen til ulike media.
  • Se sammenheng mellom det talte og skrevne ord.

Hvordan

  • Leke og tulle med ord spontant og organisert
  • Spille spill – lotto, memory, osv.
  • Barna dikterer tekster, bokstaver og tall som den voksne skriver ned
  • Rimer og dikter.
  • Dramatiserer og dokumenterer
  • Oppmuntre til tegning og lekeskriving
  • Vi legger tilrette for og deltar i rollelek med fokus på at barna lærer seg lekekoder

 5-6 år Førskolebarna

Hva:

  • Tall og bokstaver blir en del av det daglige livet i barnehagen - Med dette øker barnas interesse for skrift og talespråk
  • Utvikle interesse for å lytte til andres fortellinger
  • Trene på å hevde sine meninger og lytte til andres.
  • Bli kjent med gåter og vitser, rim og regler
  • Dramatisere eventyr og fortellinger
  • Kunne gjenfortelle innholdet i fortellinger

 Hvordan:

  • Barna får møte ordbilder, bokstaver, tall og andre symboler på avdelingen.
  • Høytlesning, lydbøker og fortsettelsesbøker
  • Mer avanserte sanger og historier som inspirasjon til fabulering og nyskapning
  • Barneintervju
  • Fast førskolegruppe der det jobbes med skoleforberedende oppgaver.
  • Trene på å skrive eget navn.
  •  

 KROPP; HELSE OG BEVEGELSE

 Mål:

  • Et inne- og utemiljø som inviterer og inspirer til fysisk aktivitet.
  • Gi alle barn mulighet for fin - og grovmotoriske aktiviteter og utvikling ut fra behov, interesse og mestringsnivå.
  • Variert og sunt kosthold
  • Gode rutiner for hygiene.

 

Progresjon - kropp, helse og bevegelse

1-2 år

Hva:

  • Bli skritt for skritt bevisst egen kropp og bruken av den
  • Møbler lekeapparater og natur skal utforskes.
  • Vekst og utvikling gjennom kroppslig mestring.
  • Bli kjent med gode vaner for hygiene.
  • Bli kjent med andre barn gjennom kroppslig kontakt og kommunikasjon
  • Starten på selvstendigheten i forhold til å spise selv.
  • Godt kosthold skal etableres.

Hvordan:

  • På tur innenfor og små turer utenfor gjerdet
  • Vi tilpasser det fysiske miljøet slik at det blir god plass til”tumlelek”
  • Enkel hinderløype
  • Bevegelsessanger
  • Øve på - og avkledning
  • Snakke om kropp og kroppsdeler (eks stellesitusjonen)
  • Smake på forskjellig mat
  • Hjelpe med håndvask
  • Gode rutiner for soving, hvile og aktivitet

2-3 år

Hva:

  • Balansen skal utvikles videre
  • Kroppslige muligheter og begrensninger
  • Bevisstgjøring og kjennskap til kroppsdeler.
  • Videreutvikle finmotorikken
  • Fra bleie til toalett

Hvordan:

  • Litt lengre turer og turer i ulendt terreng
  • Hinderløype ute og inne
  • Sykle, ake, klatre
  • Pusle puslespill med og uten knotter
  • Sangleker
  • Tegning, perling og øve på klipping
  • Av og påkledning
  • Være med på matlaging

3-4 år

Hva:

  • Videreutvikle kroppskontrollen
  • Pinsettgrep blir mer innarbeidet
  • Glede over å være ute i all slags vær
  • Forståelse for egen kropp og at alle er ulike
  • Grynende forståelse for hvordan kostholdet virker inn på kroppen.
  • Vi har fokus på et hyggelig måltid og på sundt kosthold og mangfoldige smaksopplevelser.
  • Vi har fokus på hygiene og renslighet.
  • Vi legger til rette for selvstendighetstrening mht. toalettbesøk, håndvask og av- og påkledning. Fra bleie til toalett
  • Trene på å velge pålegg og smøre selv.
  •  

Hvordan:

  • Turer i skogen
  • Balansere på kanter og hinderløype
  • Av og påkledning
  • Være med på matlaging (kutte grønnsaker, baking, dekke tralla, m.m.)
  • håndvask på egenhånd
  • Være med å dele frukt og grønnsaker, knekkebrød

4-5 år

Hva:

  • Utvide forståelsen for sammenhengen mellom kosthold og helse
  • Utfordre til lek og aktiviteter som bryter med tradisjonelt kjønnsrolleperspektiv.
  • Mer fokus på vinteraktiviteter som for eksempel ski
  • Delta i dekking av bord og matlaging.
  • Kutte opp råvarer.
  •  Lukte og smake på forskjellige matvarer. 

Hvordan:

  • Være med på matlaging
  • Skigåing, og sykling i barnehagen
  • Klippe, lime, blyantgrep, perling og veving
  • Matlaging (kutte opp grønnsaker med mer)

5-6 år Førskolebarna

Hva:

  • Stole på egen kropp
  • Utfordre egne grenser
  • Mer forståelse for hvordan kroppen fungerer innvendig og utvendig.
  • Selvstendighet
  • Kosthold og matens betydning for kroppens fungering
  •  Kutte opp råvarer.
  •  Lukte og smake på forskjellige matvarer. Skille mellom søtt og salt.

Hvordan:

  • Kunnskap om hvordan vi ser ut inni kroppen
  • Sammenhengen mellom påkledning og helse
  • Håndtere redskap (spikking og saging ute på tur)
  • Snekre
  • Øve på å klare toalettbesøk selv.
  • Klare å kle på seg selv
  • Være med på matlaging (planlegging)
  • Klatring i trær for eksempel når vi er på tur

 

KUNST, KULTUR OG KREATIVITET

Mål:

  • Barnehagens rom er innredd og utstyrt slik at de innbyr til og stimulerer til kreativ lek og aktiviteter.
  • Barnehagen har et gjennomtenkt og variert tilbud av formingsmateriell
  • Alle barns skal:
  • Få erfaring med forskjellige virkemidler, teknikk og form som:
  • kroppsspråk(visuelt språk), musikk, billedkunst, foto, drama, male/tegne teknikker m.m..
  • Barna skal bli kjent med lokale tradisjoner innen bomiljø, byggekunst og håndtverk, kulturlandskap og kulturminner i lokalmiljøet

 

Progresjon – kunst, kultur og kreativitet

1-2 år

Hva:

  • Rom for kropp og bevegelse
  • Introdusere barna for ulike formingsmateriell og teknikker.
  • Musikk og visuelt språk
  • Enkle fortellinger som stimulerer fantasien
  • Kreativitet i leken
  • Bruke foto til å visualisere hverdagen for barna.
  • Karneval/utkledningsdag

Hvordan:

  • Små barns kultur utrykkes gjennom kroppen.
  • Fingermaling, store pensler, blyanter, rive papir, m.m.
  • Sanger med bevegelse og variasjon i stemmebruk.
  • Enkle eventyr/fortellinger med konkreter og variert stemmebruk.
  • Voksne som viktige inspiratorer i leken.
  • Barna opplever karneval for første gang - forsiktig bruk av masker og utkledning.
  • Hovedfokus på prosessen og skapergleden i formingsaktiviteter

2-3 år

Hva:

  • Rom for kropp og bevegelse
  • Forming
  • Musikk og visuelt språk
  • Enkle fortellinger (stimulerer fantasien)
  • Begynnende rolle/fantasilek
  • Karneval/utkledningsdag
  • Utstilling

Hvordan:

  • Fingermaling, store/små pensler, tegne, utvide erfaringsgrunnlaget,
  • Legge til rette for at barna får prøve ut ulike formingsteknikker
  • Sanger med bevegelse og variasjon i stemmebruk.
  • Enkle eventyr/fortellinger med konkreter og variert stemmebruk. Inviter barna til å være aktivt med.
  • Voksne er viktige inspiratorer til leken. 
  • Lage kostymer til karneval/utkledningsdag 

3-4 år

Hva:

  • Forming
  • Musikk og visuelt språk
  • Eventyr/ billedbøker(stimulerer fantasien)
  • Rolle/fantasilek
  • Dramatisering
  • Karneval/utkledningsdag 
  • Bruk av digitale verktøy.
  • Kultur i nærmiljøet
  • Teater

Hvordan:

  • Mer variert materialet i formingsaktiviteter
  • Utvide sangrepertoaret
  • Lage kostymer til karneval
  • Turer i nærmiljøet .
  • Leser eventyr og dramatisere
  • Teater
  • Gå Luciatog

 4- 6 år

Hva:

  • Forming
  • Musikk og visuelt språk
  • Eventyr/ billdebøker(stimulerer fantasien)
  • Rolle/fantasilek/
  • Dramatisering
  • Karneval /utkledningsdag
  • Bruk av digitale verktøy.
  • Kultur i nærmiljøet
  • Teater /museum

 Hvordan:

  • Mer variert materialet i formingen
  • Utvide sangrepertoaret
  • Lage kostymer til karneval/utkledningsdag
  • Teaterforestillinger.
  • Luftfartssentret, Nordlandsmuseet
  • Leser eventyr/sagn dramatiserer
  • Gå Luciatog

 NATUR, MILJØ OG TEKNIKK

Mål:

  • Barna skal få oppleve gled og undring over naturens mangfold ved å ferdes i naturen.
  • Få grunnleggende innsikt i natur, miljøvern og samspillet i naturen.
  • Gi barna anledning til lek og læring ute i naturen
  • Gi barna tid til å være nysgjerrige og undrende i naturens mangfold.
  • Gi barna kunnskap om dyr, vekster og miljø.

 

Progresjon natur, miljø, teknikk

 1-2 år

Hva:

  • Fast utetid på formiddagen, samt småturer i og rundt barnehagen
  • I møte med barn og voksne skal barna lære seg ”spillereglene” i barnehagen, og at de betyr noe for fellesskapet,
  • Prioritere god tid til undring

Hvordan:

  • Gå småturer i og rundt barnehagen, til alle årstider og uansett vær (på de dagene med dårligst vær, kaldt og vått, trenger ikke turene være lange)
  • La barna bruke den tiden de trenger.
  • Vi er trygge og tilgjengelige voksne som tilrettelegger og veileder barna slik at de opplever trygghet og tilpasser seg barnehagelivet.

2-3 år

Hva:

  • Finne ting i naturen
  • Tema om årstider
  • Utforsker på egenhånd
  • kildesortering

Hvordan:

  • Bruke tingene vi finner ute i naturen til formingsaktiviteter
  • Bevisstgjøring av de forskjellige årstidene (enkel tema jobbing – så karse, presse blader/blomster)
  • Radiusen blir større. De voksnes undring sammen med barna er viktig
  • Vi lar barna bli kjent med nærmiljøet litt etter litt.

3-4 år

Hva:

  • Få kjennskap til elementene: jord, ild, lys og vann
  • Ta vare på naturen
  • Gå lengre turer
  • Få kjennskap til forskjellige dyre, fugler og fiskearter
  • Få kjennskap til pc bruk
  • kildesortering

Hvordan:

  • Lage bål på turer, bli kjent med leire/sand, vann og is og hvor kommer lyset fra?
  • Snakke om været/årstidene, lage snølykter og hva skjer når vi tar med oss snøen inn?
  • Plukke søppel i og utenfor barnehagen. Sortere papir/plast/melkekartonger
  • Bruke mer av arealet utenfor barnehagen, lengre turer.

4-5 år

Hva:

  • Fordyper oss mer i de forskjellige temaene
  • Lager mat på bål
  • Vi sår - hvordan frø gror
  • Vi lærer å ta vare på naturen. Menneske og natur er avhengig av hverandre
  • Bruke digitale verktøy til lek og læring
  • kildesortering

Hvordan:

  • Lengre samlingsstunder med mer teori/fakta.
  • Lage pinnebrød, ikke bare grille pølser.

Vi planter blomster, sår karse og andre typer grønnsaker, sår blomsterfrø.

  • Barna får selv ta bilder i barnehagen eller på tur av noe de selv liker godt, synes var morsomt, osv.

 5-6 Førskolebarna

Hva:

  • Fordypning i ulike temaer innenfor natur og miljø
  • Bruk av digitale verktøy til lek og læring
  • Bruke ulike verktøy/ redskaper
  • Søke på data etter informasjon
  • Lære om reparasjon og gjenbruk
  • Enkel kildesortering

Hvordan:

  • Lengre turer/dagsturer
  • Forskjellige prosjektarbeid/temarabeid
  • Bruke pc og kameraer til tur og informasjonssøking.
  • Søke informasjon om dyr, naturfenomen, årstider med mer. Ting vi har opplevd ute som vi ønsker å vite mer om.
  • Oppleve at leker, bøker og annet utstyr kan repareres.
  • Forberede barna på å slutte i barnehagen og begynne på skolen. Vi sørger at barn og foreldre for en god overgang gjennom overføringssamtaler med skole og samtaler med barna.

 

ETIKK, RELIGION OG FILOSOFI

Mål:

  • Oppleve respekt for sin kultur og religion.
  • Få mulighet til å tilegne seg samfunnets grunnleggende verdier, tradisjoner og høytider.
  • Få mulighet til å tilegne seg empati og utvikle konstruktive og nære relasjoner til andre mennesker.
  • Oppleve anerkjennende voksne som gir barna rett til å medvirke i sin egen utvikling
  • Oppleve voksne som inspirerer og inviterer til undring over grunnleggende spørsmål

 

Progresjon etikk religion og filosofi

1-2 år

Hva:

  •  Møte alle barna med respekt for den de er.
  • La barn få oppleve likheter og ulikheter som verdifullt.
  • Legge til rette for et godt samspill mellom barn/barn, barn/voksne
  • Markere kristne høytider som jul og påske. La barn bli kjent med vanlige tradisjonene de vil oppleve i forbindelse med høytidene.

Hvordan:

  •  Lydhøre voksne som setter ord på barnas opplevelser og følelser.
  •  Undre oss sammen med barna.
  • De voksne må ha kunnskap om de minste barnas relasjoner til jevnaldringer og kultur
  • Gi rom for den leken og samspillet som skjer gjennom blikk, mimikk og kropp og etter hvert begynnende verbalspråk.
  • Vi er på gulvet sammen med barna.
  • Vi er gode rollemodeller.
  • Juleforberedelser. Gi barna som har andre religiøse og kulturelle tradisjoner rom.
  • Ha respekt for barnas identitet og personlighet.

 

2-3 år (det samme som 1-2 år)

Stadig sterkere forståelse av seg selv og ”jeg i forhold til de andre”. Etter hvert som det verbale språket utvikles vil barn også begynne å formidle sine tanker og opplevelser med ord.                                             

3-4 år

Hva:

  • Tilrettelegge for gode samtaler og fortellinger.
  • Alle skal bli tatt på alvor.
  • Ta opp etiske emner og snakke om hvordan vi skal være mot hverandre.
  • Kjennskap til jule og påskehøytiden og tradisjoner

Hvordan:

  • Stimulere barnas undring ved å stille åpen spørsmål-
  • Hjelpe barn til en forståelse av at alle er verdifulle ved å sette ord på egen og andres følelser, gi ros i felleskap og si fra gå en god måte når det er noe vi ikke liker.
  • Samtale med barna gjennom f.eks situasjonsbilder. (eks: steg for steg)
  • Tilbud om julegudstjeneste i Rønvik kirke.

 4-5 år

Hva:

  • Barna har mange spørsmål i denne alderen, vi må være tydhør overfor barnas undring og ikke komme med for skråsikre svar.
  • Snakke om hvordan vi er med hverandre(fokus på sosial kompetanse)
  • Kjennskap til jule- og påskehøytiden og tradisjoner

 Hvordan:

  • Den gode samtale er viktig. Vi skaper rom for undring gjennom å TA OSS TID til å snakke med barna.
  • Ha dialog med hjemme om viktige etiske, religiøse og kulturelle spørsmål.
  • Skape interesse for at vi kan ha forskjellige måter å tenke på. Lese bøker og bruke materiell som tar opp dette tema på en god måte. Eks: Filosofispill, bilder(Steg for steg), rollespill og samtale.
  • Tilbud om julegudstjeneste i Rønvik kirke.
  • Formidle og samtale om norske - og andre lands tradisjoner.

 5-6

Førskolebarna

Hva:

  • Arbeid med holdninger og respekt for hverandre.
  • Oppmuntre og legge til rette for gode samtaler mellom barn /barn og barn / voksen.
  • Lære barna å bli løsningsorienterte.
  • Kjennskap til jule- og påskehøytiden og tradisjoner
  • Kunne sette seg inn i andres ståsted (vise empati).

 Hvordan:

  • Øve på å lytte til hverandre
  • Øve på å vente på tur og stå til ansvar for egne handlinger.
  • Tilrettelegge slik at barna kan møtes i små grupper og samtale om det de er opptatt av.
  • Veileder barna til å løse konflikter
  • Tilbud om julegudstjeneste i Rønvik kirke.
  • Fortelle og snakke om norske/andre lands tradisjoner.
  • Vi stimulerer til refleksjon rundt vennskap og forskjelligheter.

  NÆRMILJØ OG SAMFUNN

Mål:

  • Få kunnskap om samfunnet gjennom opplevelser og erfaringer i nærmiljøet.
  • Få innsyn i ulike tradisjoner og levesett.
  • Få erfaringer når det gjelder demokratiske avgjørelser, og betydningen av likhet og rettferdighet.
  • Oppleve at de er en aktiv part og må bidra til fellesskapet i barnehagen samtidig som de blir respektert og møtt på egne behov.
  • Oppleve at gutter og jenter er likestilt.
  • Bli kjent med den Samiske kulturen

 

Progresjon nærmiljø og samfunn

1-2 år

Hva:

  • Bli kjent i og rundt barnehagen
  • Turer i nærmiljøet rundt barnehagen
  • Ta hensyn/å være en del av et felleskap
  • Samarbeid
  • Tradisjon/17. mai

Hvordan:

  • Kortere turer innenfor for og utenfor gjerdet (eks: Lekeplassene i nærmiljøet)
  • Vente på tur, være sammen om leker og lignende.
  • Solsia/ Maurtua samarbeider/besøke hverandre.
  • Se på fargene i flagget, høre nasjonalsangen og andre 17. mai sanger.
  • Samisk uke, markering av samefolketsdag 6. februar 

2-3 år

Hva:

  • Utvide kjennskap til nærmiljøet, ved å gå litt lengre turer fra barnehagen
  • Ta hensyn til andre
  • Samarbeid
  • 17. mai sanger
  • Oppleve dyr på nært hold.

 Hvordan:

  • Barna er med på å bestemme hvor turen skal gå.
  • Samtale om hva som er rundt i nærmiljøet vårt (Eks: 100- meterskogen, skolen, osv)
  • Voksne må være gode til å sette ord på barnas positive handlinger ovenfor andre.
  • Oppmuntre barna til å hjelpe hverandre.
  • Fortsetter samarbeid med småbarnsavdelingen på det andre huset.
  • Lære fargene i flagget. høre/synge nasjonalsangen og andre 17. mai sanger. Lage 17. mai pynt.
  • Bondegårdstur.
  • Samisk uke, markering av samefolketsdag 6.februar

3-4 år

Hva:

  • Lære mer om demokratiske prinsipper, medbestemmelse
  • Besøke steder i nærmiljøet
  • Ulike skikker og tradisjoner
  • Lære om likheter og ulikheter lokalt og globalt.
  • 17. mai
  • Oppleve dyr på nært hold

 

Hvordan:

  • Avstemming når det gjelder valg av en del aktiviteter og mål for turer.
  • Lese bøker/forteller historier og synge sanger som sier noe om skikker før og nå.
  • Samtaler, bøker, sanger, eventyr.
  • Fargelegge flagg, lære sanger, snakke om hvorfor vi feirer 17. mai.
  • Bondegårdstur, lære om dyra.
  • Samisk uke, bli kjent med samene, markering av Samefolketsdag 6. februar

 4-5 år

Hva:

  • Demokratiske prinsipper, medbestemmelse
  • Besøke steder i nærmiljøet
  • Ulike skikker og tradisjoner
  • Lære om likheter og ulikheter lokalt og globalt.
  • 17. mai
  • Oppleve dyr på nært hold

 

Hvordan:

  • Snakke mer om konsekvenser av handlinger og valg. 
  • Lese bøker/forteller historier og synge sanger som sier noe om skikker før og nå.
  • Samtaler, bøker, sanger, 
  • Fargelegge flagg, lære sanger, snakke om hvorfor vi feirer 17. mai.
  • Bondegårdstur, lære om dyra
  • Samisk uke, bli kjent med samenemarkering av Samefolketsdag 6. februar

 5-6 Førskolebarna

Hva:

  • Demokratiske prinsipper, medbestemmelse. Alle skal bli sett og hørt, men alle kan ikke få gjennomslag for det de vil og det de mener.
  • Utvide besøkssteder i nærmiljøet
  • Ulike skikker og tradisjoner
  • Lære om likheter og ulikheter lokalt og globalt.
  • 17. mai
  • Gå på tur til skolene
  • Oppleve dyr på nært hold

Hvordan

  • Fast turdag
  • Medbestemmelse og medvirkning
  • 4H-gården, Nordlandsmuseet, Norsk luftfartssenter
  • Tegne og fargelegge flagg. Synge sanger. Hvorfor feirer vi 17. mai.
  • Besøke skolene barna skal begynne på bli kjent med uteområdene der.
  • Bondegårdstur
  • Samisk uke, Bli kjent med Samene, markering av Samefolketsdag 6. februar

ANTALL, ROM OG FORM

Mål:

  • Få oppleve spenning og glede ved å utforske og leke med tall og form.
  • Bli fortrolige med matematiske begreper.
  •  Få muligheten til å utforske og leke med form og mønstre.
  • Få kjennskap og kunnskap om størrelser, former og mål ved å sorterer og sammenligne.

Progresjon – Antall, rom og form

1-2 år

Hva:

  • Gi barn forståelse av nå og etterpå.
  • Begynnende forståelse for sortering
  • Begynnende forståelse for størrelser og mengder.
  • Erfaring om rom og plassering.
  • Telle fingre, tær, barn i gruppa, med mer.

Hvordan:

  • Følge faste rutiner
  • Vi setter ord på som skjer og det som skal skje.
  • Barna er med på rydding i kasser og hva som skal ligge i hvor.
  • Sette ord på gjenstanders, fasong og størrelse.
  • Samlingsstund med enkle barnesanger og regler.
  • Visualisere enkle eventyr.
  • Lek med klosser, bokser o.l putte oppi og ta ut. ”borte, borte, titt Tei”.. 
  •  Telleleker.
  • Plassering Hvor er skoen/kan du sette..?
  • Orientering. ”den er nær /langt borte”.
  • Gjøre oppdagelser innfor gjerdet.

2-3 år

Hva:

  • Bli bedre kjent i hele barnehagen.
  • Mengder /lek med tall
  • Konstruksjonslek og byggeleker.
  • Telleleker
  • Lek med former, leke med puttekasser, puslespill.
  • Samlingsstund med enkle barnesanger og regler

Hvordan:

  • Enke puslespill
  • Telle med barna
  • Sortere og fordele – en til meg, en til deg osv.
  • Gjøre oppdagelser på turer utenfor gjerdet.
  • Bake kake og bygge i sandkassen.
  • Gå på oppdagelsestur inne og ute i barnehagen.
  • Barna får være med på borddekking og matlaging.
  • Sortere form og farge

3-4 år

Hva:

  • Utvide forståelse for mengde, antall og sortering,
  • Utvidet bruk av tall og telleremser
  • Ulikheter og likheter
  • Begynner med peketelling
  • Snakke om i går, i dag og i morgen
  • Leke med former, tegne dem, benevne dem og bruke dem i hverdagslivet.
  • Konstruksjonslek (lego, duplo, byggeklosser, naturmateriale, snekring mm).
  • Spill med fokus på læring av tall og matematiske begreper.

Hvordan:

  • Telle barna i samlingstunden og finn ut hvem som er borte.
  • Være med å skjære frukt
  • Dekke bord, telle kopper og kar.
  • Sammenligne høyder, størrelser og form
  • Plastelina
  • Faste turdager
  • Sanger og eventyr med sortering og tall
  • Perler og enkle spill/puslespill
  • Konstruksjonsleker.
  • Undre oss sammen med barna om likheter, ulikheter, størrelser, antall og former.
  • Støtte opp under barnas nysgjerrighet og undring.

 

4-5 år

Hva:

  • Videreutvikle sanger og eventyr med sortering og tall
  • Perler og litt mer avanserte spill/puslespill
  • Konstruksjonslek (lego, duplo, byggeklosser,
  • naturmateriale, snekring mm).
  • Undre oss sammen med barna om likheter, ulikheter, størrelser, antall og former.
  • Støtte opp under barnas nysgjerrighet og undring.
  • Videre erfaring med takt og rytme.
  • Mengde og øyemål.
  • Enkle regelleker
  • Kopiere/lage egne mønstre
  • Spill med fokus på læring av tall og matematiske begreper.
  • Leke med former, tegne dem, benevne dem og bruke dem i hverdagslivet.

Hvordan:

  • Leke med rytmeinstrumenter i samling og klappe rytme.
  • Barna lager mat med sammen voksne.
  • Hell melk/vann i glass.
  • Enkle spill med terning
  • EKS: Leke hauk og due
  • Telle til 10
  • Puslespill med flere brikker.
  • Dekke bord ”alene”.

5-6 år Førskolebarna

Hva:

  • Få erfaring med tallsymboler og skrevne tall.
  • Vekt og volum
  • Tid
  • Mer avanserte spill og regelleker.
  • Kjennskap til enkle regnestykker.
  • Orientere seg i omgivelsene
  • Bli kjent med: klokka, ukedager og måneder.
  • Ulike typer størrelser og mål gjennom å sortere og sammenligne.
  • Rekkefølge; først, sist.
  • Mønster og likheter; kjenne igjen mønster, eks. rutete, stripete med mer.
  • Posisjon/plassering: over, under, inne i, utenfor, bak, ved siden av.

Hvordan:

  • Måle med vekt og litermål når vi baker/lager mat
  • Voksne er bevisste på å lage enkel regnestykker sammen med barna. Eks: med steiner epler, pinner duplo m.m.
  • Lære ukedager, årstider og klokken.
  • Ta barna med på aktiviteter og la dem få oppgaver.
  • Spille mer avanserte spill med barna
  • Lengre turer.
  • Vi har førskolegruppe en dag i uka (egenplan).
  • Vi legger til rette for aktiviteter som styrker og videreutvikler barnas forståelse av sammenhengen mellom tall og mengde med mer (Eks. bruk av eventyr, tellerregler, sortering)